Faq's bij aanvang

Waar kan ik goedkope software vinden?

Goedkope software is te koop via Academic Download. Daar vindt u alle info.

Hoe kraak ik dit vak af, nog voor ik de uitleg heb gehoord?

"Ik had al veel klachten gehoord over de beruchte Sadan waardoor ik er wat tegenop zag, maar eens ik ermee begon viel dat allemaal wel mee." We horen het vaak in de wandelgangen. Sadan is niet alleen saai, maar ook bezigheidstherapie, nutteloos en zelfs waardeloos. Naarmate het einde nabij komt nemen de opmerkingen af. "Toen ik hoorde dat we een oefening moesten maken rondom een tekst dacht ik aan een saaie, lange opdracht die me lang geen kanten zou interesseren. Ik begreep niet waarom we in onze opleiding een tekst moesten bespreken en er dingen over opzoeken. Tijdens Sadan werd alles duidelijker. Het bleek dat alles wel degelijk zijn nut had en niet nodeloos en een tijdsverspilling bleek. Ik begrijp dat dit later van belang zal zijn om efficiënt op te zoeken. Het was dan ook een goeie oefening om deze competenties te verbeteren, want als we afgestudeerd zijn, zullen we deze vaak gebruiken."

Ik vind mijn tekst niet in de bibliotheek…

Voor wie een tekst zoekt is het normaal dat je in het begin wat moet wennen aan de nummering en de plaatsing in de rekken. Maar blijf je niet verstoppen zoals deze student. "Ik had al een paar keer in de bibliotheek van het forum informatie moeten zoeken voor het vak sociaal agogische vaardigheden. Telkens gaf ik op. Het duurde te lang eer ik een boek vond dat over het onderwerp ging. Toen ik er uiteindelijk één gevonden had, bleek de info niet relevant. Voortaan verstopte ik me wat achter de andere groepsleden. Maar met Sadan had ik minder geluk. Je kon niet anders dan op zoek te gaan naar je artikel. De moed stond in mijn schoenen. Maar dat scheen achteraf gezien niet alleen bij mij zo te zijn. Het was grappig om de eerstejaars te zien rond toeren in de bib. Het stelde me gerust dat ik niet de enige was!"

Hoeveel tijd mag, kan of moet ik in Sadan investeren?

Uiteraard is de tijdsinvestering afhankelijk van je voorkennis, maar de studenten die Sadan reeks maakten, geven tips die voor iedereen kunnen tellen. 1. Maak een plan. "Ik maakte bij de aanvang van Sadan een plannetje met daarop alles wat ik moest doen en de tijd die ik dacht ervoor nodig te hebben. Ik schreef alles op een kalender en wist zo dat ik op tijd klaar zou zijn." 2. Begin op tijd. "Bij Sadan leerde ik zeker één ding. Dat is dat ik vroeger moet beginnen. Dit besluit trek ik omdat ik vlak voor de deadline ettelijke uren heb zitten zweten. Ik ontdekte dat als ik laat begin, ik stress krijg. En dat is niet bevorderlijk. Waardoor ik nog meer stress kreeg." 3. Werk door. Twee plus twee is niet vier! "We konden officieel vier uur per week aan de opdracht werken. Ik begon wat later en stopte wat vroeger, waardoor ik het werk verspreide. Die vrijheid kregen we. Op het laatste merkte ik dat het sneller gaat als je goed doorwerkt. Vier uur aan één stuk werken met tussenin korte pauzes heeft meer resultaat én voldoening dan twee keer twee uur. Je moet zo niet opwarmen."

Ik zie het al niet meer zitten. De motivatie is weg.

Dit kan gebeuren. Voor velen is Sadan overdonderend. Paniek hoeft niet. Kijk eens hoe deze studenten het oplosten. "Toen ik begon wist ik niet hoe te starten. In de les leek alles duidelijk. Op het moment dat ik alleen voor de pc zat, wist ik niet waar eerst gekeken. Ik begon bij de voorbeeldoplossing. Dat hielp. Verder kreeg ik wat uitleg van mijn broer en het discussieforum. Zo raakte ik op weg. Rustig maar vooral gestructureerd beginnen is de boodschap." Iemand anders: "Na een tijdje vond ik mijn motivatie terug. Het leuke is dat je een doel hebt. Het is niet zomaar oefenen." Een week voor het indienen mailt studente de docent. "Geachte, ik ben een ware informatica ramp, de nachtmerrie van elke computer… Ik vrees dat ik nooit die Sa(t)dan opdracht afkrijg. In mijn middelbaar heb ik nooit informatica lessen gehad en het opzoeken vlot niet zo (na 1.2 zat ik al vast). Ik vroeg al raad aan enkele leerlingen maar die hebben het te druk met hun eigen examens, dus wordt dit een fenomenale ramp. Kan u mij raad geven?"

Ik zag nog nooit een computer van dichtbij. Zal ik Sadan kunnen?

Wees niet bang van een computer, zet hem aan, behandel hem met liefde en wees geduldig. "Toen ik de opdracht hoorde, werd ik benauwd. Ik ben niet sterk op de computer. De voorbije jaren kreeg ik geen computerles. Ik was zeer bang dat het een ramp zou worden. Ik nam me voor om in de vakantie veel te doen en schreef alle moeilijkheden op. Dan kon ik aan de docent vragen stellen. De antwoorden gaven me moed. Geregeld keek ik op Toledo en ik zag dat ik niet de enige was met problemen." Deze studente behaalde een schoon punt, geheel tegen haar verwachtingen in.

Ik typ alleen met twee vingers.

Dat is inderdaad een probleem. Maar je kan het van een andere kant bekijken: "Wat ik uiteindelijk beter kan na deze opdracht is typen. Ik kon dat niet goed maar nu gaat het een stuk vlugger. Door het aantal uren op de computer te werken, moet je wel leren typen."

Ik ben licentiaat informatica. Kan Sadan me iets leren?

Sommige studenten stellen deze vraag een stuk arroganter dan hier geformuleerd en krijgt de docent iets te horen als 'de computer heeft geen geheimen voor me.' Wel als dat zo is, dan zal je niet veel inspanning nodig hebben om de oefening tot een goed einde te brengen, niet? Deze is subtieler. "Daar ik reeds vijf jaar informatica had, zat ik met een tweestrijdig gevoel. Namelijk: waarom terug ICT, ik ken toch al genoeg over Word, Excel en PowerPoint? Toen ik de moeite deed om Sadan te bekijken dacht ik: zo erg is het niet, je frist op. Ondertussen was ik bezig met een onderwerp dat me boeide. Ik was dus dubbel gemotiveerd! Al bij al is Sadan een aanrader en dat niet alleen voor je informaticakennis. Je steekt iets op van een sociaal thema. Bovendien gebruikte ik mijn kennis om andere studenten te helpen bij hun inhoudstafel, een grafiek en een tabel." En deze: "Voor ik met Sadan begon, dacht ik dat ik een grondige kennis bezat over Word, Excel en Powerpoint. Uiteindelijk was dit niet zo en heb ik mezelf nogal overschat." Of: "In het begin dacht ik dat het niet moeilijk zou zijn, daar ik in het middelbaar al informatica had. Ik volgde vier jaar handel. Toch moet ik toegeven dat de oefening niet zo simpel was."